Meer informatie over de geintegreerde versterker

Waarom weer een nieuwe buizenversterker?
Aanleiding voor het ontwerp van de Artephonos was mijn luistersessie met de Cayin 9088D full triode balans monoblokken. Graag zou ik al mijn klanten willen verwennen met deze geluidskwaliteit, ware het niet dat waarschijnlijk maar weinigen zo een bedrag op tafel kunnen leggen. Wat direct opvalt wanneer je naar de 9088D luistert is de combinatie van gloedvolle timbres in het zeer belangrijke middengebied in combinatie met een rijke detaillering in midden en hoog zonder enige scherpte. In de lagere octaven valt de autoriteit en zuiverheid van de weergave op. Daarnaast heerst er in je kamer een weldadige rust en hoor je de zaal ademen. De afgebeelde ruimte is groot en tegelijk is de plaatsing nauwkeurig.
Zo werd het voor mij een uitdaging een eigen versterker te ontwikkelen met minimaal dezelfde klank maar tegen een aanmerkelijk lagere prijs. En ik denk dat dit inmiddels gelukt is. Vrienden en enkele zeer kritische klanten hebben de Artephonos Ensemble al zeer veel lof toegezwaaid en hun bestelling geplaatst.

Het ontwerp
Dit uitgangspunt heb ik als volgt vertaald in een uniek ontwerp:
- een intrHEA Artephonos Ensembleinsiek lage uitgangsimpedantie;
- weinig tegenkoppeling en geen fasecorrecties;
- versterkertrappen ontwerpen die intrinsiek een lineair gedrag hebben over een zeer groot frequentiebereik;
- in de hele versterker enkel triodes toepassen;
- voedingen die de weergave op geen enkele wijze beïnvloeden;
- geen elco's in signaalwegen (voedingen dus inbegrepen!);
- componenten toepassen die de muziek geheel niet ver-/kleuren;
- geen halfgeleiders in de signaalwegen;
- een volledig symmetrische versterking van de muziek, dus een goede push-pull eindtrap met een goede transformator toepassen;
- het nagenoeg volle uitgangsvermogen moet beschikbaar zijn op één stel outputs voor luidsprekers met een impedantie van 3 tot 8 ohm zodat er nooit signaal verloren gaat via een niet gebruikte uitgang;
- dual mono opbouw;
- een zorgvuldige layout zodat de signaalwegen zo kort mogelijk zijn en via éénduidige paden lopen;
- geen printplaten in het signaalcircuit.

De implementatie
In de Artephonos is op componenten is zeker niet bezuinigd: MKP condensatoren van de beste audiofiele kwaliteit, massief koperen bedrading, signaalgedeelte geheel hard wired, NOS eindbuizen, EH signaalbuizen, forse Van der Veen ringkern uitgangstrafo's, metaalfilm weerstanden, teflon geïsoleerde connectoren, een overbemeten ringkern voedingstrafo met een meegewikkeld statisch scherm om vervuiling vanuit de netspanning uit te sluiten, plus een zwaar chassis van verzinkt staal.

HEA Artephonos EnsembleHoe kan zo een versterker dan toch zo betaalbaar zijn? Dat komt op de eerste plaats door het gekozen concept en de toegepaste buistypen en verder omdat:
- er geen voedingsspanningen hoger dan 300V nodig zijn;
- het kastontwerp uitgekiend en niet super luxe is
- productie en directe verkoop in eigen handen is, dus zonder tussenhandelaren.
Waarom klinkt juist de Artephonos zo uitnemend? Kort samengevat (zie ook mijn HEA artikelenreeks over buizen):
- basis zijn de gebruikte schakelingen: de gehele versterker is uitgevoerd met zogenaamde long-tailed pair versterkertrappen die over een zeer groot uitsturingsgebied geen vervorming vertonen (waardoor de tegenkoppeling laag kan blijven hetgeen de dynamiek en transparantie ten goede komt);
- voor de instelling van de eindtrap is een unieke schakeling ontwikkeld die een perfecte matching van de eindbuizen borgt en tevens een gelijkstroom component door de uitgangstrafo onder alle omstandigheden uitsluit (waardoor de laagweergave perfect is);
- de eindtrap staat natuurlijk in de fixed-bias mode, de enig juiste keuze voor maximale kwaliteitsweergave;
- het frequentiebereik is ook zonder tegenkoppeling al uitzonderlijk hoog (lager dan 20 Hz en hoger dan 40 kHz bij vol vermogen). Dit maakt het gebruik van fasecompensatienetwerken met condensatoren overbodig en dat is puur muzikale winst. Ook maakt dit de versterker onvoorwaardelijk stabiel bij capacitieve belastingen als Electrostaten;
- de speciale eindtrap met meerdere trioden zorgt voor een intrinsiek lage uitgangsimpedantie zodat de dempingsfactor zelfs bij lage tegenkoppeling al voldoende is.
Complicerende factor bij buizenversterkers met een lage tegenkoppeling is het risico op brom en ruis uit de luidspreker. De Artephonos moet natuurlijk zonder probleem aan te sluiten zijn op de mooie hoog rendement luidsprekers van onder anderehet eigen merk Peitho. Door een uitgekiende bedrading, inwendige afscherming, ringkerntrafo's en de juiste buistypen zijn brom en ruis niet waarneembaar.

Garantie
HEA Artephonos EnsembleU krijgt 3 jaar geen gezeur garantie op het apparaat. Op de buizen krijgt u 2 jaar garantie op defect raken, dus niet op slijtage.
Omdat professionele NOS eindbuizen worden toegepast bedraagt de verwachte levensduur meer dan 5000 uur. Uw Artephonos is dan niet defect, maar het maximum uitgangsvermogen loopt dan terug.
Controle en afregeling zijn altijd gratis!
Alle onderdelen inclusief de buizen zijn gegarandeerd minimaal 15 jaar verkrijgbaar.

Lees hier de reacties van klanten.